Hoofdpijn

Hoofdpijn is een veel voorkomende klacht binnen onze maatschappij. Er zijn vele soorten verschillende hoofdpijn. De verschillende soorten hebben ieder een eigen reden. Echter kan het ook voorkomen dat men een combinatie van verschillende soorten hoofdpijn heeft. De meest voorkomende hoofdpijnen zijn o.a. spanningshoofdpijn, migraine, aangezichtspijn en cervicogene hoofdpijn (d.w.z. hoofdpijn vanuit de nek). Minder bekend zijn de ‘cluster hoofdpijn en de hoofdpijn die ontstaat door het gebruik van medicatie’. Spanningshoofdpijn is hoofdpijn die kan ontstaan wanneer iemand onder verhoogde stress staat. Deze hoofdpijn voelt aan als een strakke band rondom het hoofd. Aangezichtspijn is pijn in het gezicht. In de meeste gevallen is hier een aanwijsbare reden voor te vinden. Vaak is de oorzaak een uitstralingspijn van spieren in de nek of spieren rondom het kaakgewricht. Het kan echter ook voorkomen dat er een zenuw bekneld zit in het gezicht of dat verstopte bijholtes pijn in het gezicht veroorzaken. Cervicogene hoofdpijn is hoofdpijn die ontstaat door blokkades in de bovenste 3 nekwervels. Deze hoofdpijn kan variëren van pijn in de nek en op het achterhoofd, rondom het gehele hoofd en boven de ogen. De reden daarvoor is dat de hersenen door 1 poort informatie binnen krijgen van 2 plekken tegelijk. Dit zijn de bovenste nekwervels en omliggende zenuwen, en van de zenuwen van het gezicht en een gedeelte v.h. hoofd. De hersenen kunnen echter niet opmaken van welk gedeelte welke informatie komt. Daarom kan het dus zijn dat nekblokkades resulteren in hoofdpijn. Cervicogene hoofdpijn kan ontstaan door een verkeerde beweging en slechte houding. Ook kan het zijn dat disfuncties in de onderrug een compensatiepatroon ontwikkelt in de nek. Onderrugproblemen kunnen dus op de lange termijn nekklachten en hoofdpijn veroorzaken. Daarnaast zijn er nog enkele andere oorzaken die hoofdpijn kunnen veroorzaken. Deze zijn o.a. medicijnen, alcohol, hyperventilatie, infecties en te hoge bloeddruk